Tilladt for børn over 15 år


Dansk
Fortolkning
Andre æstetiske tekster/multimodale
Spillefilm
Dansk
Temaer
Identitet
Dansk
Temaer
Ungdom
Kristendomskundskab/religion
Livsfilosofi og etik
Livsfilosofi
Filosofi

UdlånsafdelingenFindes ikke i informationsafdelingenFindes ikke som orienteringseksemplar  8. til 10. klasse Online 
Huskeseddel:
Emma




Intet

Indholdsbeskrivelse:
En dag beslutter Pierre Anthon sig for at forlade 8. klasse. Han sætter sig op i et blommetræ, hvorfra han præsenterer sine klassekammerater for tilværelsens meningsløshed. Pierre Anthons ord sætter en voldsom reaktion i gang i klassen, der går sammen om at skabe en ”dynge af betydning” gennem en række rituelle handlinger. Hvert ritual bliver mere og mere grænseoverskridende.

Det danske Filminstitut skrev således i forbindelse med at filmen indgik i "Med Skolen i Biografen":
Kontroversiel og eksistentiel fortælling om en skoleklasses jagt på meningen med livet. I starten af 8. klasse konstaterer drengen Pierre Anthon, at tilværelsen er meningsløs, og flytter op i et træ. Hans klassekammerater bliver bekymrede og beslutter sig for at overbevise ham om, at det ikke er sandt. De samler alle deres mest værdifulde ejendele i en dynge i håb om at få ham ned fra træet. En hemmelig, farlig og dybt foruroligende undersøgelse af, hvad der skaber mening, er begyndt. Intet er en meget barsk fortælling, baseret på Janne Tellers ungdomsroman, som vandt Kulturministeriets børnebogspris i 2001.


Pædagogisk note:

Jan Frydensbjerg Jørgensen
Bogen 'Intet' har de sidste tyve år været blandt læsefavoritterne i de ældste folkeskoleklasser. Som underviser skal man derfor være opmærksom på, om man anvender filmen som et selvstændigt værk eller som en filmatisering, både når man benytter sig af undervisningsmaterialet, og når man rammesætter undervisningsforløbet for eleverne. Både bogen og filmen er barske fortællinger. For nogen kan filmen virke endnu mere effektfuld og uhyggelig på grund af de filmiske virkemidler, så forbered gerne eleverne på den filmiske oplevelse og historiens handling.
Undervisningsmaterialet præsenterer eleverne for en række opgaver, øvelser og overvejelser, der har til formål at udvide deres forståelse af filmens fortælling. De skal forholde sig til filmens groteske og absurde handlingsforløb, men også arbejde med fortællingens hovedkarakterer og eksistentielle budskab. Opgaverne giver indsigt i filmens samlede udsagn. Samtidig belyses det særlige ved en filmatisering, da det er væsentligt, at eleverne lærer at skelne mellem bog og film. Derudover er der fokus på "dyngen af betydning", som er omdrejningspunktet for fortællingens opbygning og eksistentielle tema(er).
Eleverne skal også analysere filmens brug af virkemidler og i særlig grad forholde sig til de personlige fortællinger, der udfolder sig i filmen. I den forbindelse er der udarbejdet en række opgaver, der både er tekstbaserede, produktionsorienterede og kreative i tilgangen. Hensigten med opgaverne er, at eleverne kommer i dybden med filmens centrale temaer og samtidig får udvidet deres forståelse og fortolkning af film(en).

  • Filmcentralen
    Billedkunst, Dansk, Samfundsfag: 7., 8., 9., 10. kl.
    Billedkunst, Dansk, Samfundsfag: 7., 8., 9., 10. kl.


Form og genre:
Spillefilm

Fysisk beskrivelse:
  • Ca. 87 min.

Sprog:
  • Dansk

Undertekster:
  • Dansk

Klassetrin:
8. til 10. klasse.

Antal i afdelinger:
Producent: Film & Lydholm
Udgivelsesår: 2022
Distributør: SF Film, 2023
CFU ID nr.: CFUFILM1126487
Spilletid: 87 min.
DK5:
Filmfotograf: Bo Bilstrup
Forfatter til forlæg: Janne Teller
Instruktør: Seamus McNally
Trine Piil Christensen
Pædagogisk note: Jan Frydensbjerg Jørgensen
Skuespiller: Andrea Halskov-Jensen
Bobby Antonio Hancke Rosado
Clara Dragsted Hansen
Ellen Østerlund Fensbo
Harald Kaiser Hermann
Maya Louise Skipper Gonzalez
Sigurd Philip Dalgas
Theodor Philip MacDonald





Vent venligst...
Vent venligst mens siden indlæses...